דרכי התמודדות

אורח חיים – איכות חיים

פעילות ספורטיבית, תזונה נכונה, יציאה מהבית, משפחה וחברים – כך תצלחו את תחושת הדיכאון

צאו לעשות ספורט

מחקר שנערך בנורבגיה[1] הסיכוי ללקות בדיכאון בקרב אנשים שלא עושים פעילות גופנית כפול מאלו שעושים זאת באופן קבוע. זה לא חייב להיות מרתון ולא ספינינג, אפילו פעילות גופנית מהקלות ביותר מאופיינת בהורדת תסמינים דיכאוניים. פעילות פיזית במקום העבודה לא מספיקה, חלק מאוד משמעותי ובלתי נפרד מהפעילות החברתית הוא הקשר החברתי שנוצר מפעילות גופנית אינטראקציה עם אנשים, יציאה מהבית והחוויה של פעילות הפנאי.

תזונה - הפוך על הפוך

מי לא מכיר את ההרגשה הזאת אחרי פרידה קשה או פספוס בה הדבר היחידי שירומם את מצב הרוח הוא הסתגרות בבית וגלידה. מחקרים[2] מראים שאנשים שהתפריט שלהם עשיר בבשר, דגים, פירות, ירקות ודגנים מלאים סובלים פחות מתסמינים נפשיים כמו דיכאון מאשר אנשים עם תפריט שכולל מזונות מטוגנים, מעובדים, ממותקים וכו'. ייתכן בהחלט שאנשים הסובלים מתסמינים אלו אוכלים מאכלים לא בריאים כדי לפצות על תחושת הדיכאון ואין קשר ישיר לאי קיימות תסמינים אלו. עם זאת, הבעיה לטווח הארוך היא שנוצר כדור שלג שעשוי להוביל פגיעה בנשימה ובזרימת הדם, להשמנת, יתר פגיעה בפעילות הספורטיבית, חזרה לדיכאון וחוזר חלילה. 

 

צאו מהבית – אל תסתגרו מהעולם

אחד המאפיינים של דיכאון הוא הנטייה של אנשים להקשיב לקול הפנימי של ביקורת עצמית אשר יוצא מאיזון בזמן הדיכאון. הקול השלילי הפנימי נתפס כאמת ואילו הקול החיובי מוחלש ומדוכא. הפתרון הטוב ביותר להתמודדות עם תופעה זו הוא לזהות את המחשבות ולהתעלם מהן. הקול הפנימי השלילי אומר לכם כרגע להתבודד, להתנתק, לשכב בבית ולא לעשות כלום, יש לעשות בדיוק ההיפך. אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר ואחריו אנשים שאתם אוהבים, משפחה וחברים. אסור להתבייש מהמצב בו אתם נמצאים, כולם חווים קשיים מפעם לפעם ואתם פשוט חווים משבר כרגע. העובדה שיש לכם דכאון כרגע ממש לא אומרת שאתם פחות טובים או שונים מאף אחד.

   

טפלו בבעיה – אל תזניחו אותה

הדבר האחרון שבא לכם כרגע זה לטפל בעצמכם. התחושה היא שכלום לא יעזור גם ככה, ממש לא נכון. הטיפול מאוד חשוב כדי לדעת להתמודד ולהביס את כל ההרגשות שאתם חשים. הטיפול יעזור לתמרן בין הקול השלילי והקול הנכון, יעזור לאבחן ולזהות את הבעיה ואת הדרך להתמודד עם הסימפטומים של הדיכאון וגם יציע טיפולים פרקטיים וחשובים שיקלו עליכם משמעותית. טיפול מקצועי הוא חשוב ביותר ומציע כלים מועילים להתמודדות שלא ניתן לבצע לבד.

 

 
 
 

 חרדה 

 

מוגדרת כמצב נפשי אשר לעיתים קרובות מלווה בתסמינים גופניים ובו חש האדם במצוקה או פחד רב מגורמים לא מציאותיים. חשוב להבין כי קיים הבדל בין תחושת חרדה ותחושת פחד. פחד לרוב מתרחש כאשר קיימת תחושת מתח ודאגה מול גורם אמיתי המהווה סכנה ממשית ומיידית וחרדה נובעת מגורם לא מוחשי.

חרדה היא תחושה טבעית ולעיתים אף מסייעת לגוף להתמודד עם סיטואציות בצורה טובה יותר. כאשר תחושות אלו הופכות "לחלק מהחיים" ומפריעות לתפקוד השוטף קיים צורך בטיפול.

רוב האנשים כנראה חווים תסמינים של חרדה זמנית וחולפת במצבי לחץ חריגים. תחושה זו היא מנגנון אזעקה של גופינו ותפקידו לאותת ולהתריע מסכנות פנימיות וחיצוניות. כשיש בעיה במנגנון והוא יוצא איזון, בעצם נוצרת שרשרשת של אזעות שווא ובהמשך לכך מתפתחת הפרעה.

איך נדע אם הפחד ברמה סבירה או בעייתית?

העצמה - למשל, במהלך התקף חרדה עשויה להיות הרגשה מוטעית בו אדם חושב שהוא הולך למות, ולכן רץ לחדר מיון בבית החולים.

הזמן שמוקדש לנושא - למשל פחד מטיסות יכול להביא לחוסר שינה במשך חודש בגלל הידיעה שצריך לעלות על מטוס.

הישנות (התרחשות מחדש) של חוויה פעם אחר פעם – למשל, פחד מעקרבים עשוי לגרום להתקף חרדה לפני כל טיול בטבע.

 רמה סבירה של חרדה תבוא לידי ביטוי למשל אצל: סטודנט ביום הראשון באוניברסיטה, פחד מול התמודדות עם מחלה קשה, לחץ וחרדה לפני ראיון עבודה או באופן כללי כל מה שקשור בתקופות של גדילה, שינוי, ומול התנסויות לא מוכרות.

דיכאון

זוהי ההפרעה הנפוצה ביותר בעולם המערבי, אשר שייכת לקטגוריה של הפרעות מצב הרוח. הפרעות מצב רוח בנויות מסוגים שונים של אפיזודות, כאשר אופיין של האפיזודות, תדירותן, משכן ועוצמתן הן המגדירות את ההפרעה הספציפית שתאובחן אצל החולה.

איך יתפקד הגוף?

אי שקט גופני ונפשי -  הגוף עשוי להיות איטי ומותש או להיפך חסר שקט וחסר מנוחה. ייתכן ויתקיים קושי ניכר לשבת ברוגע במקום. אדם הסובל מדיכאון עשוי להיות לא נינוח וקופצני, מתקשה להתרכז, לא ממוקד ומרבה בתנועות גפיים.

חוסר תאבון וירידה משקל – שינויים במשקל, שינויים בתיאבון וחוסר תאבון. מאבדים את העניין באוכל וכך גם את התיאבון. האוכל מרגישה פחות טעים ופחות מספק ולכן באופן טבעי ניכרת ירידה לעיתים מדאיגה במשקל. לפעמים יכול לקרות בדיוק ההיפך, עלייה קיצונית במשקל.

ירידה בדחף המיני – עם הירידה הכללית בהנאה כך גם הירידה וחוסר ההנאה בתפקוד המיני אצל נשים וגברים כאחד. ירידה זו מתבטאת בעניין וביכולת לקיים יחסי מין.

הפרעות שינה – קשה להירדם, שינה לא רציפה שמובילה להרגשה של עייפות משינה לא יעילה, לא רעננה כמו פעם ולא מסופקת, יקיצה מוקדמת מאוד. העובדה שהפרעות השינה מתרחשות בחושך גם אינה תורמת ומגבירה את המתח הפנימי וכך גם את המחשבות הרעות, הדאגות והסבל הנפשי הכללי. לעיתים יכולות הפרעות שינה לבוא לידי ביטוי בשינה ממושכת ועלייה בכמות שעות השינה.

עייפות חוסר אנרגיה – עייפות כללית וחוסר אנרגיה בדרגות שונות עשויות להופיע בהתאם לעומק וחומרת הדיכאון.

היפוכונדריה (פחד ממחלות) ובעיות גופניות – יכולים להופיע כאבי ראש ושינויים בלחץ דם, הפרעות במערכת העיכול וחולשה כללית בגוף. תסמינים אלה לעיתים מובילים לחשש ממחלות אחרות.

מה תהיה ההתנהגות?

ירידה בתפקוד וחוסר עניין – איבוד עניין והנאה, הרגשה כללית של חוסר תועלת ומשמעות מדברים שבעבר סיפקו זאת. הדבר בא לידי ביטוי בהפסקת דברים שעושים הרגשה טובה כגון: תחביבים, אירועים חברתיים בילויים וכו'.כמו כן, גם ירידה ביכולת לעבוד על מטלות הבית ובעבודה. 

קשיים בריכוז וביכולת קבלת החלטות – קושי להתרכז גם בפעולות פשוטות ביותר כמו קריאה, המתרחש בטלוויזה, שיחה עם חברים וכו'. פגיעה ביכולת לקבל החלטות כמו מה ללבוש, מה לאכול, מה לעשות וכו' החלטה בסיסית כזו עשויה להיראות כמו מטלה מורכבת ביותר.

תסמינים קוגניטיביים

פסימיות – מחשבות שליליות, חשש מתמיד מכישלון, תחושה כללית של חוסר הצלחה וכו'.

רגשי נחיתות ותחושות אשם – תחושות של חוסר ערך, עתיד שחור וקושי בהתקיימות. הכל נראה מועצם יותר, מוגזם וקיצוני.

כתובתינו: 

דיזינגוף 94, תל אביב

6111001

כל הזכויות שומורות  ל -™Reliqua

יצירת קשר:

072-3970-946

E: service@reliqua.co.il

         הצהרת נגישות